Archy
Fullvärdig medlem
|
Post by Archy on Nov 3, 2009 21:47:01 GMT 1
|
|
oggy
Flitig besökare
|
Post by oggy on Nov 4, 2009 17:53:09 GMT 1
Den är ju väldigt vacker och så, men framförallt är den extremt högljudd (...säger han som spelar instrument utan någon resonator lite bittert).
|
|
|
Post by Stefan Jadefjord on Nov 5, 2009 7:53:57 GMT 1
Sjukt snygg banjo! Vilken sexig hals! Nu har jag ju köpt en mandolin jag ska lära mig att spela på men sen får det nog bli en banjo. ;-)
|
|
Archy
Fullvärdig medlem
|
Post by Archy on Nov 5, 2009 8:38:26 GMT 1
Ja, den är rätt cool! ;D Rolig kuriosa är att han som driver Crafters of Tennessee heter Mark Taylor och är son till dobrolegendaren Tut Taylor. Precis när vi hade fått denna levererad från USA, köpte den begagnad, så ringde jag Crafters för att fråga lite om injustering. En person svarade och jag sa att jag ville prata med någon som kunde banjos bra. Svaret blev: "Well, my name is Mark Taylor, I'm the president of this company and if I can't help you, we're in trouble!" Supertrevlig herre och mycket hjälpsam!
|
|
|
Post by piotr on Nov 6, 2009 21:13:10 GMT 1
Bakstycket har ungefär likadan lönn och burst som min Flatironmandolin. Mycket vackert. Halsen verkar också vara i lönn, bra material.
Jag har spelat på en mandolin av Mark Taylor en gång. Hoppas jag inte stjäl tråden, nu. Det var på mitt sista och bästa trubadurgig i Västerås, 1983. Jag hade en låt som bitvis hoppade upp och ned på lösa a-strängen och hade satt text till om att den var omöjlig att sjunga. Samma kväll uppträdde ett BG-band och mandolinisten hade alltså den här mandolinen. När jag berättade att stycket var för mandolin från början flög fan i en tjej som gick ut i kulisserna, hämtade mandolinen, sträckte fram den och sa: "visa". Jag hade ju inte spelat mandolin på ett tag och ägde inget vettigt instrument så jag skred till verket med viss bävan. Men instrumentet hade fin tyngd i klangen och var lättspelat, så jag framförde rätt inspirerat min lilla schottis allt medan publiken trampade takten. Det var en oförglömlig upplevelse!
|
|
Archy
Fullvärdig medlem
|
Post by Archy on Nov 6, 2009 23:01:21 GMT 1
Hoppas jag inte stjäl tråden, nu. Det var på mitt sista och bästa trubadurgig i Västerås, 1983. Jag hade en låt som bitvis hoppade upp och ned på lösa a-strängen och hade satt text till om att den var omöjlig att sjunga. Samma kväll uppträdde ett BG-band och mandolinisten hade alltså den här mandolinen. När jag berättade att stycket var för mandolin från början flög fan i en tjej som gick ut i kulisserna, hämtade mandolinen, sträckte fram den och sa: "visa". Jag hade ju inte spelat mandolin på ett tag och ägde inget vettigt instrument så jag skred till verket med viss bävan. Men instrumentet hade fin tyngd i klangen och var lättspelat, så jag framförde rätt inspirerat min lilla schottis allt medan publiken trampade takten. Det var en oförglömlig upplevelse! Ingen fara! En trevlig liten anekdot har aldrig skadat nån.
|
|
|
bobanjo
Fullvärdig medlem
|
Post by bobanjo on Nov 26, 2009 16:41:28 GMT 1
Detta är den vackraste banjo jag sett på bild! DEN skulle jag vilja ha under granen i Jul! (Med text på paketet: God Jul från Banjo-Tomten till BoBanjo för att du är så snäll...) :-O
|
|
Archy
Fullvärdig medlem
|
Post by Archy on Nov 27, 2009 10:41:03 GMT 1
Hehe, tack för det! Jag tycker nog att den t o m är lite vackrare i verkligheten dessutom. Låter grymt bra gör den också.
|
|