oggy
Flitig besökare
|
Post by oggy on Oct 7, 2009 6:36:41 GMT 1
Hittade ett klipp från årets IBMA. Många kändisar vimlar förbi, många kända instrumentmakare likaså. Filmen är väldigt fragmentarisk och rörig, men ändå... NOG SKULLE MAN VILJA DIT! Du hittar den här: www.youtube.com/watch?v=98NSmI--Jfs
|
|
|
Post by piotr on Oct 7, 2009 10:00:00 GMT 1
G2 vid 4.50. Ronnie Reno vid 6.30 - det är min generation - visste knappt att han fanns, längre. Är det Alison Brown som spelar banjo vid 8 - det ser så ut på vänsterhandsgreppen! Och, viktigare, vem är det som spelar mandolin ihop med Andy Leftwich (ett inslag som gärna fått bli lite längre).
Osv. osv. osv. Man kunde göra en tävling vem som hinner skriva ned flest namn - den som använder blyertspenna är chanslös (stiftet går garanterat av).
|
|
Archy
Fullvärdig medlem
|
Post by Archy on Oct 7, 2009 10:16:18 GMT 1
Ja, visst skulle man vilja vara där! Träffade faktiskt G2 på Arlanda förra fredagen. De stod där med instrument och packning på väg mot IBMA och det gjorde ju inte saken bättre. Otroligt avis! Tydligen hade dom tid på huvudscenen i år. Tänk att få spela på Ryman mitt under IBMA. Coolt! Otroligt trevliga grabbar är det också!
|
|
oggy
Flitig besökare
|
Post by oggy on Oct 7, 2009 10:47:25 GMT 1
Piotr, undrar om det inte är Keith Sewell som Andy spelar med. De brukar ju samarbeta (som i det här exemplet: ( www.youtube.com/watch?v=RPexOUhtZjU). Bara en teori. Ett annan kändis på bilderna är ju Adam Steffey (2.09). Intressant att notera är att han spelar på sin i princip splitternya Daley. Denna mandolin har en split-top, dvs. hälften adirondack och hälften engelmann. Om detta fyller någon funktion för ljudet är dock hett omdebatterat. En annan intressant detalj med hans mandolin är att greppbrädan kapats av otroligt tidigt, redan vid 18:e bandet... så att han ska kunna spela i "the sweet spot" utan att råka träffa greppbrädan. Inte snyggt, men funktionellt. För den intresserade finns det bilder och information på denna sida: www.thebluegrassblog.com/new-steffey-model/
|
|
|
Post by rogerh on Oct 7, 2009 12:36:26 GMT 1
Mycket vacker mandolin
|
|
|
Post by piotr on Oct 7, 2009 15:21:49 GMT 1
Ja, visst skulle man vilja vara där! Träffade faktiskt G2 på Arlanda förra fredagen. De stod där med instrument och packning på väg mot IBMA och det gjorde ju inte saken bättre. Otroligt avis! Tydligen hade dom tid på huvudscenen i år. Tänk att få spela på Ryman mitt under IBMA. Coolt! Otroligt trevliga grabbar är det också! G2 hann med ett gig i Chicago och ett i Lexington, Kentucky före pris-showen. Samt detta: www.thebluegrassblog.com/wednesday-lunch-showcases/De har en mycket trogen och inflytelserik supporter i banjoissan Casey Henry. I senaste Bluegrass Unlimited har hon en artikel om dem. Christoffer och Tobias har jag bara växlat några ord med. Erik och Jens lärde jag känna på Väsens festival i Uppsala förra året - de var där för att jamma med Marshall och Anger efteråt. Jag gick fortfarande med krycka efter en trafikolycka sju veckor tidigare; när jag kom hem lade jag ifrån mig kryckan. De hade sin del i detta. Jens vän och banjomentor Gary Johansson spelade jag ihop med för 45 år sen (Koznowski String Band - fan vet hur namnet stavades, egentligen) så vi har en beröringspunkt där.
|
|