|
Post by piotr on Sept 29, 2009 9:40:29 GMT 1
Inte Bluegrass - men oerhört inflytelserik, Howdy Forresters LP "Fancy Fiddling Country Style". Minns att jag beställde den genom Samsons i Stockholm efter att ha hört "Brilliancy" på radio, den vackraste fiollåt jag någonsin hört. Det bör ha varit 1961. Tog ut den på gitarr, liksom Rutland's Reel och High Level Hornpipe (dessa låtar gav mig motiv att lära mig mandolin, på gitarr är de NÅGOT aviga!). Under en kort period med banjo tog jag också ut delar av Brilliancy i "melodic style", lärde senare ut den till Kjell Johansson (han som rattar ljudet på de svenska festivalerna); vår grupp spelade in den på skiva våren 1969, en single som aldrig marknadsfördes, och väl var kanske det med tanke på den andra sidan. Brrrr! Glöm !!!!!!
Inflytelserik? Fråga Bobby Osborne var han lärde sig Rutland's Reel och Say Old Man. Fråga Blaine Sprouse, fråga Sam Bush (men Bush lärde också en del direkt av Forrester; hans far var god vän med Roy Acuff och fixade kontakten). När jag började med mandolinen 1966 eller 67 byggde jag upp min vokabulär genom att spela låtarna från LP:n.
Till saken: denna LP har nu äntligen getts ut på CD, av ett litet bolag i Tennessee. Jag har beställt mitt ex från County Sales.
Countys presentation nämner bara gitarristerna och basisten, men det är ju pianot som är grejen. Eftersom det byts mot munspel på en låt, klarinettpolkan, gissar jag att det är Jimmy Riddle som spelar. Både Forrester och Riddle var länge medlemmar i Roy Acuffs grupp.
|
|
|
Post by fredrik on Sept 30, 2009 7:52:19 GMT 1
Det var goda nyheter! Vilket bolag ligger plattan på? De har kanske mer av intresse!
Fredrik, Östersund
|
|
|
Post by piotr on Sept 30, 2009 8:26:23 GMT 1
Spring Fed Records SFR 105 De har en website: www.springfedrecords.com/Tyvärr hade County Sales slut på sina, så min order blev fördröjd.
|
|