|
Post by piotr on Sept 13, 2009 11:50:05 GMT 1
Jag lyssnar ju på så många sorters musik idag att bluegrassen emellanåt kommer bort. Den är ändå mina rötter som spelare och dominerade mitt musikintresse för 40 år sen. Så emellanåt försöker jag orientera mig i ett utbud som verkar bedövande stort om än kanske inte alltid så brett (så fort man lägger till eller drar ifrån något så är det ju inte bluegrass länge, verkar det ...).
Av mer "moderna" grupper är det tre som för mig står ut speciellt. Stringdusters, för en icke ansträngd syntes av gammalt och nytt, fin groove i många låtar, speciellt på den första CD:n, och låtar man faktiskt kommer ihåg, som Fork in the Road, Poor Boy's Delight och ett par till. Steeldrivers för skickligt handlag med text och musik - texter som verkligen är musikaliska, t ex Hadn't Been for Love. Några instrumentala virtuoser är de knappast, vilket däremot Cadillac Sky är, speciellt banjoisten och violinisten. Synd bara att texterna mal på och rabblar och att jag har ltie svårt för Bryan Simpsons sång. Emellanåt lyssnar jag på dem bara för de utsökta arrangemangens skull. De borde göra en instrumentalplatta nån gång.
När det gäller mer "traditionella" band så känns det ofta som att Monroe, Stanley Bros, F&S redan är gjorda - vill jag höra sånt går jag tillbaka dit. Michael Cleveland med eller utan Flamekeeper har dock ovanligt mycket av både groove och glöd. En av mina senaste beställningar är New Found Road - få se om CD:n håller vad klippen på amazon lovar.
Jag kunde ju räkna upp några besvikelser också, men då förargar jag säkert nån.
Låt höra dina tips!
|
|
|
Post by Stefan Jadefjord on Sept 15, 2009 9:16:57 GMT 1
Jag tycker att Newgound Road är riktigt bra! The Grascalls är också ett favoritband. Jag gillar deras blandning av traditionell country med bluegrass väldigt mycket. En tjej som kanske inte klassas som bluegrass men som ändå ligger i dom regionerna är Brennen Leigh. Upptäckte henne för några år sedan och blev mycket imponerad. Brennen´s tidigare plattor har doftat en hel del bluegrass/hillbilly men hennes senaste och kommande platta verkar vara mer trad. country. Oavsett genre så tycker jag att hon är svinbra! Lyssna på henne här! www.myspace.com/brennenleigh
|
|
|
Post by Stefan Jadefjord on Sept 15, 2009 9:41:28 GMT 1
Hittade en liten cool trailer för hennes kommande platta. Quentin Tarantino-Country! ;D
|
|
|
Post by fredrik on Sept 15, 2009 10:47:02 GMT 1
Hej alla, Fredrik heter jag!
Bor i Östersund och spelar bl a bluegrass. Har hängt litet på gitarrforumet...är dock inte riktigt instrumentnörd nog...mer musiknörd, så detta forum funkar nog bättre.
Eftersom jag gillar musik med barken kvar lyssnar jag knappt på någon ny bluegrass eller country, den är ofta för tillbakahållen/ utslätad/ odynamisk för min smak, definitivt för chops-orienterad och perfektionistisk. Fast så ser jag nog egentligen på nästan all nyproducerad musik.
Nyskapande (vad nu det är) oldtimemusik funkar bra för mig men vad gäller bg så vill jag ha den twangig, hård och litet oslipad i kanterna, inte mellow, cool eller smooth.
Efter detta babbel om min musiksmak vill jag tipsa om några artister som inte fått/ får den uppmärksamhet de förtjänar (enligt mig...). Inte så mycket modern musik, men det kan ju andra tipsa om! Here it goes:
Buzz Busby, Charlie Moore, Vern Williams, Earl Taylor, Jim Eanes, Joe Val, Ted Lundy, Bob Paisley and the southern playboys, Dan Paisley and the southern grass, the Gillis Brothers m fl
Kul forum! Ha det gott! Fredrik Mårtensson, Östersund
|
|
daggen
Flitig besökare
?lskar akustisk country med st?ms?ng!
|
Post by daggen on Sept 15, 2009 18:53:07 GMT 1
Stefan, gissar på att du menar Newfound road, de låter bluegrass, men det finns visst även newground road, Newgound Road, hittas inget i alla fall.
|
|
Archy
Fullvärdig medlem
|
Post by Archy on Sept 15, 2009 20:23:53 GMT 1
Av mer "moderna" grupper är det tre som för mig står ut speciellt. Stringdusters, för en icke ansträngd syntes av gammalt och nytt, fin groove i många låtar, speciellt på den första CD:n, och låtar man faktiskt kommer ihåg, som Fork in the Road, Poor Boy's Delight och ett par till. Steeldrivers för skickligt handlag med text och musik - texter som verkligen är musikaliska, t ex Hadn't Been for Love. Några instrumentala virtuoser är de knappast, vilket däremot Cadillac Sky är, speciellt banjoisten och violinisten. Synd bara att texterna mal på och rabblar och att jag har ltie svårt för Bryan Simpsons sång. Emellanåt lyssnar jag på dem bara för de utsökta arrangemangens skull. De borde göra en instrumentalplatta nån gång. Håller med om att dessa står ut, jag har speciellt lyssnat på Steeldrivers och Infamous Stringdusters och jag håller också verkligen med om att deras första håller en jämnare nivå än den andra. Det är definitivt värt att lyssna på Andy Halls soloskiva "Sound of the slide guitar" också. Finns på Spotify. Några goa I.S.-doftande låtar där också, men förstås framför allt en hel del instumentala, dobrostarka låtar. En "duett" med Ickes och Hall, bara en sån sak. Jag har nog inte heller så bra grepp om all ny bluegrass som görs. Tenderar nog att söka mig bakåt i tiden jag också. Jamie Hartfords tribut till sin far; "Part of your history" är grym, älskar Jamies röst, men det är gamla låtar nyinspelade förstås. Skaffade Grasstownes skiva på deras spelning i Helsingfors. "Devils Road" är svår att värja sig mot men resten av skivan är ganska trist. Är förresten nyfiken på dina besvikelser Piotr!
|
|
|
Post by Stefan Jadefjord on Sept 15, 2009 21:12:47 GMT 1
Stefan, gissar på att du menar Newfound road, de låter bluegrass, men det finns visst även newground road, Newgound Road, hittas inget i alla fall. Jo, jag menade självklart New found Road. Intill liggande tangent som jag råkade snubbla på bara..
|
|
Archy
Fullvärdig medlem
|
Post by Archy on Sept 16, 2009 21:35:56 GMT 1
Skulle vara kul att höra vad ni tycker om The Breakmen och deras självbetitlade skiva. Fick några "provlåtar" av Ivan Rosenberg när jag var spekulant på hans Rayco men upptäckte nu att hela skivan finns på Spotify. Rätt grymt stundtals tycker jag!
|
|
|
Post by Stefan Jadefjord on Sept 29, 2009 13:00:04 GMT 1
Kom på ett till tips på en grupp som jag gillar. Cherryholmes.
|
|