oggy
Flitig besökare
|
Post by oggy on Sept 5, 2009 13:31:17 GMT 1
Okej, här kommer en liten nördig fråga, men åtminstone somliga av er kanske tycker att den är smårolig.
Om DU hade möjligheten att sätta ihop ett bluegrassband med dina egna favoriter på varje position, vilka skulle då ingå i det bandet? Helheten, hur bandet skulle kunna tänkas fungera tillsammans, är också viktig.
Vi begränsar oss till högst 6 musiker, nu LEVANDE, varav minst en måste kunna sköta leadsången. Däremot inget krav på exakt vilka instrument som måste ingå, vill du offra dobron för twin-fiddles, så fine by me...
Vill du motivera dina val så är det självklart intressant.
|
|
oggy
Flitig besökare
|
Post by oggy on Sept 5, 2009 14:14:14 GMT 1
Oj, det är inte lätt! Har nu själv hunnit tänka en stund och kan väl börja. Det blir en blandning av gammalt och nytt, tradition med en twist: Mandolin och leadsång: MIKE COMPTON (i en ren bluegrasssättning tycker jag att hans stil och uttryck a'la Monroe passar bäst och skänker en viss trovärdighet, dessutom gillar jag hans sångröst - okonstlad och aningens bluesig). Gitarr och leadsång: MICHAEL DAVES (spelar med både frenesi och finess, dessutom har han en riktig "high lonesome"-röst). Gitarr: DAVID GRIER (fantastiskt kreativ gitarrist som dessutom är väl samspelt med Mike Compton). Fiol: CASEY DRIESSEN (fantasifull och irrationell fiddler, dessutom den absolut bästa på att spela percussivt... kan byta av Mike med att "choppa"). Dobro: JERRY DOUGLAS (får stå för rutinen tillsammans med Mike och David, dessutom litar jag på att hans rolls fyller ut ljudbilden i avsaknaden av banjo). Bas: PAUL KOWERT (fantastisk talang, upplärd av Edgar Meyer, har verkligen lyft Punch Brothers... kan göra så mycket mer än att bara spela de vanliga basgångarna). Tur att det finns en modify-knapp... risken är stor att jag hittar en annan lösning senare .
|
|
|
Post by piotr on Sept 5, 2009 19:40:15 GMT 1
Ingen vill vara med och leka?
Jag tänker att fiolen är huvudinstrumentet så där vill jag ha den bäste. Men samtidigt vill jag hålla mig till ngn med stark förankring i idiomet och då blir det Stuart Duncan. På dobro kan vi ta den bäste också, Rob Ickes, och jag vill gärna att han tar med lite influenser från sina jazzprojekt. Sångaren måste då ha breda vyer för att matcha dessa och då får det bli Tim O'Brien. Därmed är även mandolinplatsen besatt. Eftersom Scott Nygaard samarbetat mycket och väl med O'Brien kan han få ta hand om gitarren. Bas? Todd Phillips fixar det mesta; inte säker på att han gjort mycket Bluegrass men det tror jag spelar mindre roll. Nu är det redan fem så jag tror vi klarar oss utan banjo!
|
|
oggy
Flitig besökare
|
Post by oggy on Sept 5, 2009 19:52:04 GMT 1
Mycket bra val Peter! Alla fullvärdiga medlemmar, verkligen.
Även du hade den goda smaken att utelämna banjon...
Den som jag helst hade velat ha på banjo lever tyvärr inte, nämligen John Hartford.
|
|
oggy
Flitig besökare
|
Post by oggy on Sept 5, 2009 20:01:35 GMT 1
Ingen vill vara med och leka? Jodå, jag är medveten om hur fånigt detta är. Men är man nörd så är man. Jag kan aldrig riktig nöja mig med att lyssna på musik om jag inte vet vilka musikerna är. Lusläser alltid konvoluten. Fler som vill vara med och leka?
|
|
Archy
Fullvärdig medlem
|
Post by Archy on Sept 6, 2009 12:26:59 GMT 1
Va svårt ändå... Jag håller med Oggy, det skulle vara Hartford både på Banjo och som kapten för hela Bluegrass-skutan. Hade Tony Rice haft rösten i behåll hade han också varit ett givet val. Jag tycker ändå att jag vill ha med en Banjo så det får nog bli: Gitarr - Chris Stapleton (Steeldrivers, framför allt för lead vocals) Fiol - Casey Driessen (Håller med dig Oggy, dessutom fantastisk att se live) Banjo - Noam Pikelny (Det får bli honom, känns väldigt allround) Dobro - Andy Hall (Helt klart utmanare till Ickes, OK sångare dessutom) Mandolin - Tim O'brien (kan dubbla med gitarr och är också väldigt bra sångare) Bas - Mike Bub (Grymt rutinerad, ser alltid ut att ha väldigt kul också) Det här blev nog inte särskilt traditionellt band men det skulle förmodligen bli musik "right up my alley".
|
|
oggy
Flitig besökare
|
Post by oggy on Sept 6, 2009 13:53:48 GMT 1
Grymt bra val på sången Archy! Och de är andra är ju rätt så duktiga dem också . Noam är nog en av dem som får fram det mest behagliga banjoljudet. Förutom att spela i Punch Brothers brukar han också ibland lira tillsammans med Tony Trischka i ett bluegrassband med två banjos, tror de kallar det "Double Banjo Spectacular" eller något sådant... inget för de banjoallergiska. Tim O'brien måste verkligen vara den ultimata musikerna att ha i ett band... han bemästrar ju så många instrument på så hög nivå; mandolin, gitarr, bouzouki och fiol... t.o.m. banjo (främst clawhammer dock).
|
|
jonas
Junior-medlem
|
Post by jonas on Sept 19, 2009 11:37:24 GMT 1
Jag fuskar och kommer med två allstarband! ;D Ett som skulle bli nån blandning av BG och oldtime:Mandolin & sång: Mike Compton Gitarr & sång: Norman Blake Banjo (clawhammer) & sång (och fiol ibland): Dirk Powell Fiol & diverse annat: Stuart Duncan Bas: Nån duktig... Ett lite modernare:Sång & fiol: Alison Krauss Gitarr & sång: Dan Tyminski Banjo & sång: Ron Block Dobro: Jerry Douglas Mandolin & sång: Mike Compton Bas: Mike Bubb eller någon annan, varför inte han i AKUS? ;D Ja, det blev ju kanske lite platt där på slutet. Det bandet finns ju redan i stort sett, åtminstone på Down from the Mountain dvd:n...
|
|
Archy
Fullvärdig medlem
|
Post by Archy on Sept 19, 2009 13:42:44 GMT 1
Ett lite modernare:Sång & fiol: Alison Krauss Gitarr & sång: Dan Tyminski Banjo & sång: Ron Block Dobro: Jerry Douglas Mandolin & sång: Mike Compton Bas: Mike Bubb eller någon annan, varför inte han i AKUS? ;D Ja, det blev ju kanske lite platt där på slutet. Det bandet finns ju redan i stort sett, åtminstone på Down from the Mountain dvd:n... Hehe! Det är ju skönt när ens drömband redan existerar! ;D Hoppas AKUS värvar Compton snart bara så är succén fulländad. Välkommen hit förresten!
|
|
|
Post by piotr on Sept 20, 2009 16:46:15 GMT 1
Oj, det är inte lätt! Har nu själv hunnit tänka en stund och kan väl börja. Det blir en blandning av gammalt och nytt, tradition med en twist: Bas: PAUL KOWERT (fantastisk talang, upplärd av Edgar Meyer, har verkligen lyft Punch Brothers... kan göra så mycket mer än att bara spela de vanliga basgångarna). Tur att det finns en modify-knapp... risken är stor att jag hittar en annan lösning senare . Honom hade jag bara hört med Mike Marshall's Big Trio. Det som finns på YouTube med Punch Bros har tyvärr risigt ljud, men han och Gabe Witcher gör You Are My FLower (behöver verkligen Witcher mikrofon när han sjunger?) - Kowert spelar Maybelle Carters gitarrsolo på stråkbas!
|
|
oggy
Flitig besökare
|
Post by oggy on Sept 20, 2009 20:04:37 GMT 1
Jo Piotr, den versionen är verkligen suverän. Här är länken: www.youtube.com/watch?v=xgrOABCGwpc Tänk vad man kan göra med en ståbas! En annan iakttagelse... av de fyra personer som svarat på min originalfråga är tre bosatta i Umeå. Hm... kom igen resten av Sverige! Annars får vi väl slå fast att Umeå, förutom att vara "Capital of Culture" 2014, också är Sveriges "Capital of Bluegrass Nerds"?
|
|
|
Post by fredrik on Sept 24, 2009 13:38:18 GMT 1
Mitt allstar-band är redan ett band, Dan Paisley & the Southern Grass. Jag har valt att behålla den gamla mandolinisten som jag föredrar både som mandolirare och sångare framför den nye (även om han också är bra!).
Detta band är ett av de få i dagen bg-utbud som får igång mig på alla cylindrar. Jag såg dem i Holland för två år sedan och det var en riktig käftsmäll till konsert! Kraftfullt, rått, hårt, tight, dynamiskt! En djävulsk output!
De har börjat att softa till sig en smula (mjukare ljudbild och gitarrpålägg med studiomusiker som inte riktigt smälter in i soundet...enligt mig) i och med att Rounder tog dem under sina vingar men står ändå för traditionell bluegrass.
Sång och gitarr: Dan Paisley Mandolin och sång: Donny Eldreth Jr Banjo och sång: TJ Lundy Fiddle: T J Lundy Bas: Michael Paisley
Jag spelar dobro själv men tycker ofta att den är överflödig....så ingen dobro i detta band.
Jag rekommenderar deras förra cd på Grapevine Records: The Tradition Continues.
Fredrik
|
|
|
Post by fredrik on Sept 24, 2009 13:40:31 GMT 1
Fel där med banjopickern i southern grass, Bobby Lundy ska det vara!
Fredrik
|
|