Archy
Fullvärdig medlem
|
Post by Archy on Aug 18, 2009 20:32:46 GMT 1
Visst börjar det vara dags för det nya albumet? Om det sedan blir Gillian Welch eller David Rawlings Machine eller båda har egentligen ingen betydelse för mig. Har ni hört talas om det norrländska(?) uttrycket "övervänt"?
|
|
daggen
Flitig besökare
?lskar akustisk country med st?ms?ng!
|
Post by daggen on Aug 18, 2009 21:43:53 GMT 1
Jo det har ju hållit på och spelat in ett tag nu i, så det borde komma under hösten tycker jag.
Sweet tooth sägs ska vara med på nya skivan.
Utvänt heter det på uppländska.
(Har ibland svårt för bluegrass, det är mer Gillian Welch hållet jag gillar, dvs bluegrass innan det började kallas för bluegrass)
|
|
Archy
Fullvärdig medlem
|
Post by Archy on Aug 18, 2009 22:03:34 GMT 1
Förstår vad du menar, men det finns mycket Bluegrass som är helt fantastiskt bra också. Vad gäller Gillians skiva är potentialen helt enorm. Knuckleball Catcher, Throw me a rope, Sweet Tooth och Lawman är redan med på min topp-10 lista över hennes låtar, innan de är släppta.
|
|
daggen
Flitig besökare
|
Post by daggen on Aug 19, 2009 7:22:51 GMT 1
Det är nog en av sakerna som gör de bra att de testar att köra låtarna live innan de kommer på skiva, det gör nog att en och annan låt inte spelas in sen, de vet redan vad som ska spelas in.
Ska bli skönt att få höra de på skiva, blir bättre kvalité, youtube och bootleg är roliga också, men kvalitén på ljudet är inte så bra.
(By the way, min fru är hårdare än jag, gillar hårdrock och sådant, nu har vi kanske för första gången kommit överens, vi ska testa och köra de låtar hon lyssnar på, fast kanske de mindre hårda för ska klara av det, med mandolin och gitarr, blir roligt, inspirerat av Gillian Welch).
|
|
Archy
Fullvärdig medlem
|
Post by Archy on Aug 19, 2009 7:36:57 GMT 1
Spännande! Det kommer nog att kunna bli intressant. Gillian och Dave är ju mästare på att blanda upp alla möjliga referenser, från Cindy Lauper till Dylan. Coverfavorit just nu är nog Queen Jane Approximately!
|
|
|
Post by redprimer on Aug 20, 2009 18:37:51 GMT 1
(Har ibland svårt för bluegrass, det är mer Gillian Welch hållet jag gillar, dvs bluegrass innan det började kallas för bluegrass) Gillian har något magiskt över sig.....något jag inte får tag på men gillar....Håller med dig om bluegrassen " ....det är en stark krydda som är lätt att överdosera...."(Tim O`Brien)
|
|
daggen
Flitig besökare
|
Post by daggen on Aug 21, 2009 13:55:39 GMT 1
....det är en stark krydda som är lätt att överdosera...."(Tim O`Brien) Väldigt bra uttryckt!
|
|
Archy
Fullvärdig medlem
|
Post by Archy on Aug 25, 2009 20:40:24 GMT 1
|
|
daggen
Flitig besökare
|
Post by daggen on Aug 26, 2009 20:30:15 GMT 1
Tummen upp! Det där med att om en kille spelar akustisk gitarr, så var det för henne.....så har det varit för mig sen jag var liten, så fort det varit en eller två gitarrer, gärna stämsång, så har jag varit såld jämt, jag vet inte vad det är, men jag kan höra bluegrass med stämsång oxh jag känner inget, sen två eller kanske tre som sjunger stämsång med enkelt gitarrkomp och börja gråta för att det är så fint.
|
|
daggen
Flitig besökare
|
Post by daggen on Oct 14, 2009 11:25:09 GMT 1
Hmm 17 november kommer DAVE RAWLINGS MACHINE - A FRIEND OF A FRIEND!
|
|
Archy
Fullvärdig medlem
|
Post by Archy on Oct 14, 2009 11:46:05 GMT 1
Hmm 17 november kommer DAVE RAWLINGS MACHINE - A FRIEND OF A FRIEND! Yup, och Sweet tooth är såklart med! En dryg månad bort bara nu...
|
|
daggen
Flitig besökare
|
Post by daggen on Oct 16, 2009 9:31:54 GMT 1
Hmm 17 november kommer DAVE RAWLINGS MACHINE - A FRIEND OF A FRIEND! Yup, och Sweet tooth är såklart med! En dryg månad bort bara nu... Men ingen turné i Sverige
|
|
daggen
Flitig besökare
|
Post by daggen on Nov 20, 2009 8:16:04 GMT 1
Någon som köpt nya albumet än då?
|
|
Archy
Fullvärdig medlem
|
Post by Archy on Nov 20, 2009 8:31:23 GMT 1
Ja, beställt från underleverantör på Amazon men ingen leverans ännu!
|
|
daggen
Flitig besökare
|
Post by daggen on Nov 20, 2009 19:47:28 GMT 1
Ja, beställt från underleverantör på Amazon men ingen leverans ännu! Själv har jag inte kommit till skott ännu. Får väl ta och fixa det snart, tänkte ladda ner från itunes, men kanske lite roligt att ha albumet, men jag vet egentligen att jag bra lägger de bland de andra och där får de ligga medan jag använder mp3.
|
|