bobanjo
Fullvärdig medlem
|
Post by bobanjo on Feb 4, 2010 15:48:08 GMT 1
Ja Stefan, jag är det på vä. öra. Det högra har jag hörselrester så där har jag hörapparat - som tur är hör jag hjälpligt med apparaten. (Har ju haft ett helt liv att öva hörseltillkortakommanden /långt ord blev det där/ ) Jag hörde bättre som yngre förstås, men tidens tand gör att det blir svårare. Att spela ensam fungerar bäst - och när jag övar så är jag ju för det mesta själv. I bandsituation så är det ju fler instrument och då blir det klart tufft att särskilja det som händer i musiken förstås. Jag får förlita mig på minnesbilden av hur låten går och var i verserna man befinner sig i - och ibland så missar jag ju så klart! Men, de övriga MÅSTE följa mig och min takt... oavsett... :-) Men, musiken och intresset för bluegrass övervinner allt! /Hälsn, Bosse
|
|
|
Post by banjohan on Feb 18, 2010 17:56:18 GMT 1
Ja Stefan, jag är det på vä. öra. Det högra har jag hörselrester så där har jag hörapparat - som tur är hör jag hjälpligt med apparaten. (Har ju haft ett helt liv att öva hörseltillkortakommanden /långt ord blev det där/ ) Jag hörde bättre som yngre förstås, men tidens tand gör att det blir svårare. Att spela ensam fungerar bäst - och när jag övar så är jag ju för det mesta själv. I bandsituation så är det ju fler instrument och då blir det klart tufft att särskilja det som händer i musiken förstås. Jag får förlita mig på minnesbilden av hur låten går och var i verserna man befinner sig i - och ibland så missar jag ju så klart! Men, de övriga MÅSTE följa mig och min takt... oavsett... :-) Men, musiken och intresset för bluegrass övervinner allt! /Hälsn, Bosse Det är äkta intresse för bluegrass det! Otroligt imponerande av dig Bosse! Har hört dig spela och det hade inte kunnat vara bättre. Att du därtill är en riktigt trevlig och ödmjuk kille gör inte saken sämre. Du är en stor förebild för oss nya banjoister! Varför jag började lyssna på bluegrass var en knivig fråga men jag har alltid älskat banjo och i samma veva som ja köpte första banjon när jag var 15 lånade ja en skiva på biblioteket med the Dillards. Då hade jag inte en blekaste om vad bluegrass var, ville bara höra banjo på den vägen är det.
|
|
bobanjo
Fullvärdig medlem
|
Post by bobanjo on Feb 19, 2010 18:56:35 GMT 1
banjojohan, Jag blev riktigt glad av alla snälla ord från dig och det känns fint att läsa dessa! Tack!:-) Nu i helgen ska jag suga in det du skrev: "- Du är en stor förebild för oss nya banjoister" och att jag dessutom är " - trevlig och ödmjuk". Naturligtvis värmer detta i hjärtat och ska försöka leva upp till dina ord. Du och alla som har banjofrågor eller vill ha hjälp med något, så är alla välkomna att höra av sig. Vi som spelar banjo är ju så få i Sverige - och vill gärna hjälpa till om jag kan! Dillards är kanon!
Hälsningar, Bosse, nu riktigt glad och rörd dessutom...
|
|
|
Post by banjohan on Feb 19, 2010 19:51:57 GMT 1
banjojohan, Jag blev riktigt glad av alla snälla ord från dig och det känns fint att läsa dessa! Tack!:-) Nu i helgen ska jag suga in det du skrev: "- Du är en stor förebild för oss nya banjoister" och att jag dessutom är " - trevlig och ödmjuk". Naturligtvis värmer detta i hjärtat och ska försöka leva upp till dina ord. Du och alla som har banjofrågor eller vill ha hjälp med något, så är alla välkomna att höra av sig. Vi som spelar banjo är ju så få i Sverige - och vill gärna hjälpa till om jag kan! Dillards är kanon! Hälsningar, Bosse, nu riktigt glad och rörd dessutom... Det är bara att ta åt dig! Jag har oerhört stor respekt för folk som är ruggigt duktig på sin sak och inte har en tendens till att skryta eller vara stora på sig utan istället delar med sig av sina erfarenheter om du förstår vad jag menar. Vi var med i samma workshop i torsåker förra sommaren. Jag var nog utan att skryta sämst i gruppen men nu har jag legat i hårdträning och tagit lektioner Inte för jag menar att ja blivit en stjärna sen dess men jag har väl i alla fall lite mer koll på fingrarna tycker jag. Vi kanske ses där i sommar igen?
|
|
bobanjo
Fullvärdig medlem
|
Post by bobanjo on Feb 23, 2010 22:03:58 GMT 1
banjojohan, Kul att du gör framsteg och tyvärr finns ingen genväg utan de tre orden: öva-öva-öva gäller oss alla. Vissa har lättare andra svårare att lära in nytt, men tillslut brukar det kunna lossna. Att ha roligt med musiken är viktigast!!
Vi ses i sommar! Då ska jag visa upp min senaste baby: en Gibson från 1926.
|
|
|
Post by Stefan Jadefjord on Feb 24, 2010 13:43:05 GMT 1
banjojohan, ....tyvärr finns ingen genväg utan de tre orden: öva-öva-öva gäller oss alla. Vissa har lättare andra svårare att lära in nytt, men tillslut brukar det kunna lossna. Så sant så! Jag skickade iväg ett mail till min gitarridol David Grier för nått år sedan och beklagade mig över att jag hade svårt att hålla plektrumet på "rätt sätt". Att jag hade svårt att byta grepp. Hans svar var kort och konsist: If you're thinking about change, just do it. Of course you need to practice. There's no short cut. D Grier
|
|
|
Post by moreau on Oct 17, 2011 19:31:18 GMT 1
Då min käre far "Pelle Brandt" har prentat in bluegrassmusiken i mitt huvud, fanns det inget annat. Men det riktiga intresset kom nog inte före 15 års ålder, då man började lära sig clawhammer på banjon. efter det har det bara varit bluegrass för hela slanten, Vi har precis dragit ihop ett gäng grabbar från Gränna-trakten. Kommer ni på 35års jubileet nästa år ska ni få höra några oldtimerökare.
Erik Moreau Brandt
|
|
rentz
Junior-medlem
|
Post by rentz on Nov 6, 2011 3:48:18 GMT 1
Fick en gammal Sovjetisk mandolin av min morbror när jag var 14, tyvärr så hängde den på väggen (gitarren hägrade) i nästan 20 år innan jag för ett år sedan tänkte att jag skulle banne mig spela lite på'n. Så vad spelar man på en mandolin? Google fick ge mig lite träffar och hittade hur mycket Bluegrass som helst. Visst hade jag hört bluegrass förut, men jag uppskattade det inte fullt ut förrän jag började försöka få ljud ur mandolinen. Älskar gamla knastriga inspelningar med Bill Monroe...
|
|