daggen
Flitig besökare
?lskar akustisk country med st?ms?ng!
|
Post by daggen on Aug 18, 2009 8:50:10 GMT 1
Innan jag hade sett denna film visste jag att jag gillade stämsång, men aldrig att det fanns sådan bra musik ;D
Är det fler än jag som har samma ingång till bluegrassen?
|
|
|
Post by Stefan Jadefjord on Aug 18, 2009 9:08:50 GMT 1
Den där fick nog mig också att ge mig in i det på allvar! Jag är uppvuxen med country så musiken har alltid funnits i mitt liv. Jag började lyssna på bluegrass run 1997, 98. Doc Watson var en stor inkörsport för mig, även om han inte är renodlad bluegrass.
|
|
|
Post by rogerh on Aug 18, 2009 9:31:42 GMT 1
För mig började det hela med en trevlig amerikansk text-och-noter bok med amerikansk folkmusik, blues-gospel och det som kan kallas bluegrass. Speciellt trevligt var att det stod en liten historik till varje låt som gav en bakgrund till de olika musikstilarna. Använde den som mall för ackordföljder och kände in stilen på texter när jag gjorde mina egna låtar bottande i den svenska visan. Tyckte om de enkla men ändå djupt mänskliga, ibland humosistiska och ibland makabra texterna och den extremt enkla låtuppbyggnaden som passade min egen kapacitet på gitarren bra Har väl aldrig lyssnat speciellt mycket på just bluegrass som jag kan tycka är lätt jobbig med sitt extremt höga tempo, men den musik jag själv gör liknar det jag hittade i den där boken väldigt mycket - fast i halva tempot ungefär. Är ingen bluegrasstaliban och tycker att spelplanen ska vara öppen för allt ;D Älskar ljudet av banjo och mandolin tillsammans med fiol och ståbas. Och varför inte tvättbräda. Musiken i filmen var ju helt underbar!
|
|
|
Post by Stefan Jadefjord on Aug 18, 2009 9:46:16 GMT 1
Eftersom jag är lika svag för country som jag är för bluegrass så passar det här klippet med Josh Williams bra in i den här tråden. Josh är en suverän bluegrassgitarrist som ibland svävar ut och drar en riktig Honky Tonk ibland.
|
|
calle
Fullvärdig medlem
|
Post by calle on Aug 18, 2009 12:51:36 GMT 1
Innan jag hade sett denna film visste jag att jag gillade stämsång, men aldrig att det fanns sådan bra musik ;D Är det fler än jag som har samma ingång till bluegrassen? Jodå, den har inspirerat mycket och filmen tittar vi på minst ett par gånger per år. mitt intresse för bluegrassen började ta fart 1998 när jag ärvde en gammal mandolin efter min far. Sen har det bara ökat intresset. Massor men tabulaturer, böcker, bilder, youtubeklipp, instruktionsDVD:s mm och en herrans massa mandoliner. Det var så jag också till slut bestämde mig för att sälja Gallagher guitars (förlå¨t smygreklamen) ;D
|
|
|
Post by redprimer on Aug 18, 2009 16:23:50 GMT 1
Kan inte säga när Bluegrassen fann mig....men jag minns så väl någon gång på mitten av sjuttiotalet som liten grabbhalva att jag hörde på radion en musik som WOW:ade mig totalt....farsan spelade dragspel och brorsan och jag började senare med gitarr/bas för att kompa farsan....
Någonstans i bakhuvudet fanns minnet av det där "soundet"...vi försökte hitta det brorsan och jag...men jag kunde inte komma ihåg hur det lät....en dag på åttiotalets början köpte jag en platta av....Dan Fogelberg....(Souvenirs 1974) där var låten "Morning Sky" med....Wow...that´s It !!!
På den vägen är det...sen kom Ricky Skaggs...sen...osv.....
|
|
|
Post by Stefan Jadefjord on Aug 18, 2009 16:26:18 GMT 1
Kan inte säga när Bluegrassen fann mig....men jag minns så väl någon gång på mitten av sjuttiotalet som liten grabbhalva att jag hörde på radion en musik som WOW:ade mig totalt....farsan spelade dragspel och brorsan och jag började senare med gitarr/bas för att kompa farsan.... Någonstans i bakhuvudet fanns minnet av det där "soundet"...vi försökte hitta det brorsan och jag...men jag kunde inte komma ihåg hur det lät....en dag på åttiotalets början köpte jag en platta av....Dan Fogelberg....(Souvenirs 1974) där var låten "Morning Sky" med....Wow...that´s It !!! På den vägen är det...sen kom Ricky Skaggs...sen...osv..... Vad kul att du nämnde Dan Fogelberg! Min farsa hade en platta som hette High Country Snows med honom som minns ifrån mitten av 80-talet. Jag spelar den ibland och den tillhör en av mina absoluta favoritplattor!
|
|
|
Post by redprimer on Aug 18, 2009 23:12:01 GMT 1
Vad kul att du nämnde Dan Fogelberg! Min farsa hade en platta som hette High Country Snows med honom som minns ifrån mitten av 80-talet. Jag spelar den ibland och den tillhör en av mina absoluta favoritplattor!
Va roligt....ja Dan Fogelberg tillhör inte de influenser som man vanligen hör talas om på vår sida om pölen.... Dan gick bort 2007 som Du kanske vet....allt för tidigt....han har gjort mycket bra musik...inte minst på senare tid Med Kenny Loggins "The Pooh Corner" med Nalle Puh musik....låten "Christopher Robin" är en mycket vacker sak...
"Leader of the Band" är en höjdare och en personlig favorit´. Texten har en personlig koppling till min brorsa, mig och vår farsa som gav "oss" musiken.....
Dan väckte min nyfikenhet som tonåring och jag upptäckte själv DADF#AD tuning innan internet, TABS, böcker, DVD, CD och allt fanns ....Thanks to Dan Fogelberg....
|
|
Peter
Junior-medlem
|
Post by Peter on Aug 27, 2009 6:16:37 GMT 1
För mig blev Bluegrassen en inträdesport i början på 60-talet när min morfar lärde mig spela gitarr.
Han var en hejare på mandolin och spelade många snabba låtar för mig i country/bluegrass-stilen.
Sen har det liksom "värkt" fram.
|
|
|
Post by Björn A on Aug 27, 2009 7:09:03 GMT 1
Hej
Jag kom i kontakt med Bluegrass första gången 1996. Då ringde den okrönte Five string banjokungen Hasse Ahlenius till mig och frågade om jag ville vara med och spela fiol i ett Bluegrass band. Han sände mig en demo och jag var såld.
Som folkmusiker och irländsk utövare var inte steget gigantiskt till denna glada snabba musik. Efter ca ett år kom också mandolinen in i bilden. Vi repar varje söndag sedan dess med bandet Newsound Country. (New sound kommer av Nysund vilket är bygden de flesta bandmedlemmarna kommer ifrån)
"Söndag is fest"
Mvh Björn
|
|
daggen
Flitig besökare
?lskar akustisk country med st?ms?ng!
|
Post by daggen on Aug 27, 2009 20:18:50 GMT 1
Tycker det är riktigt intressant att läsa alla olika ingångar till bluegrassen.
|
|
|
Post by pjotor on Sept 1, 2009 19:07:18 GMT 1
För mig var det runt 1998. Del McCoury var gäst hos David Letterman och spelade Nashville Cats. Spelglädje som bara den. Dock dröjde det ända till förra året (2008) innan jag började spela femsträngad banjo. Nu önskar jag att jag hade börjat ännu tidigare.
|
|
|
Post by Stefan Jadefjord on Sept 2, 2009 7:11:31 GMT 1
Jag har funderat ett tag på hur jag egentligen upptäckte bluegrass. Filmen Sista Färden med Burt Reynolds var nog faktiskt min första riktiga bluegrass-kick. Ni förstår säkert att jag menar den scenen där den utveckliningsstörde pojken spelar banjo. (inte scenen med .... scream like a pig osv.. ;D ) Jag hade spelat gitarr i många år redan då och blev sugen på att spela banjo. Jag tog en genväg och köpte en gitarrbanjo som jag, tyvärr aldrig riktigt fastnade för. Att hitta skivor var inte så lätt. Jag köpte nån lågpris CD på Obs för 39 spänn som hette Bluegrass Super Hits som innehöll låtar med Stanley Brothers, Country Gentlemen, Stringbean, Bill Monroe, Flatt & Scruggs m fl. Jag måste erkänna att jag hade lite svårt för de där gamla låtarna till en början. Eftersom jag lyssnat så mycket på country innan var jag van vid ett lite mjukare sound. Jag hittade en CD på Ginza som hette Top of The Hill Bluegrass. Det är en samlings CD med topartister från skivbolaget Sugar Hill. Den tillhör fortfarande en av mina absoluta favorit CD´s. Det var på den skivan jag upptäckte Doc Watson. Sen har det bara rullat på.
|
|
|
Post by jackblack on Sept 15, 2009 17:51:51 GMT 1
Ralph Stanley.
|
|
|
Post by Stefan Jadefjord on Feb 3, 2010 9:33:30 GMT 1
Gary Johansson och Jesper Lindberg omrk. 1963-64 när jag gick i "dövskola" i Gamla Stan i Stockholm. Dessa herrar satt ofta i Gottfrid Johanssons Musikaffär i Gamla Stan och spelade banjo så det rykte! Detta fick upp öronen (döv?) för bluegrass! Hälsn. "Döv-Bosse" Med all respekt; Är du döv? Hur funkar det att spela då?
|
|