|
Post by Stefan Jadefjord on Aug 18, 2009 8:26:08 GMT 1
Vill börja med att hälsa alla nya medlemmar välkomna! Hoppas att vi kan få trevliga diskussioner här i framtiden och att alla kommer att trivas. Jag vill påpeka att var och en tar ansvar för sina egna handlingar här på forumet. Var snäll mot dina medmänniskor! Meningskiljaktigheter är helt ok men personangrepp är absolut förbjudet! Tips gärna dina vänner om detta forum! Ju fler vi blir desto roligare får vi. Varmt välkommen!
|
|
daggen
Flitig besökare
?lskar akustisk country med st?ms?ng!
|
Post by daggen on Aug 18, 2009 8:46:57 GMT 1
Tack och väldigt bra idé detta Stefan!
|
|
calle
Fullvärdig medlem
|
Post by calle on Aug 18, 2009 10:43:11 GMT 1
Tack Stefan och det är en bra ide med ett forum specifikt för bluegrass.
|
|
Peter
Junior-medlem
|
Post by Peter on Aug 18, 2009 11:39:10 GMT 1
Är här nu! Bra initiativ Stefan
|
|
|
Post by Stefan Jadefjord on Aug 18, 2009 11:46:23 GMT 1
Vi kanske ska ta och presentera oss för varandra? Då är det väl lämpligt att jag börjar eftersom det är jag som dratt igång den här sidan! Stefan heter jag ju då. Jag kommer ursprungligen från Öland men är numera bosatt i Kalmar. Jag fyllde 30 år i år och har spelat gitarr sedan 1991. Dock var det mest rock och blues som intresserade mig i början. Countrymusiken fick jag höra redan i vaggan och de senaste åren har bluegrass haft en stor plats i mitt hjärta. Det är den musiken jag spelar själv tillsammans med ett band som heter Worried Men. Min gitarr är en Martin HD-28 som jag köpte av Calle (se ovan) för lite drygt ett år sedan. Den är jag super nöjd med men det kliar lite efter att utöka med en till. Får se när ekonomin tillåter det. Innan dess hade jag en D-16GT och innan den en 000-15. Jag lyssnar framförallt på lite nyare (post 70-tal) bluegrass som ex. Blue Highway, Seldom Scene, Newfound Road, The Grascalls, IIIrd Tyme Out, Alison Krauss + Union Station m fl. m fl... Det finns så många så jag orkar inte räkna upp allt. Mina favoritgitarrister är (såklart) Doc Watson, Tony Rice, Norman Blake m fl.
|
|
Archy
Fullvärdig medlem
|
Post by Archy on Aug 18, 2009 12:51:05 GMT 1
Bra idé som sagt! Jag heter Henrik och bor uppe i Umeå. Spelar i bandet Sandy Hill String Band som funnits sedan 2004/2005 någon gång. Min roll är att sjunga, spela gitarr och dobro. Mitt intresse för bluegrass är väl ungefär lika gammalt, stora favoriten är John Hartford och hans 2 skivor från tidigit 70-tal: Aereo-Plain och Morning Bugle Helt fantastiskt bra!
|
|
|
Post by johnandsofie on Aug 18, 2009 15:24:18 GMT 1
Hej!
Jag heter Ann-Sofie Jonsson och kommer från Gagnef. Spelar fiol och sjunger och försöker lära mig gitarr och mandolin. Jag spelar mycket med min sambo John Mitchell från Skottland samt Ulf Nygårds från Lima/Malung (vi kallar trion Albadukes).
Jag gillar en himla massa musik, t.ex. Crooked Still och Uncle Earl, Lucinda Williams, Stacey Earle, Loretta Lynn och Aubrey Haynie.
Vi ser fram emot en massa intressanta diskussioner här på forumet!
|
|
|
Post by Stefan Jadefjord on Aug 18, 2009 16:27:29 GMT 1
Hej! Jag heter Ann-Sofie Jonsson och kommer från Gagnef. Spelar fiol och sjunger och försöker lära mig gitarr och mandolin. Jag spelar mycket med min sambo John Mitchell från Skottland samt Ulf Nygårds från Lima/Malung (vi kallar trion Albadukes). Jag gillar en himla massa musik, t.ex. Crooked Still och Uncle Earl, Lucinda Williams, Stacey Earle, Loretta Lynn och Aubrey Haynie. Vi ser fram emot en massa intressanta diskussioner här på forumet! Superkul att ha er här! Varmt välkomna! Jag diggar era låtar!
|
|
|
Post by bluegrassified on Aug 18, 2009 16:43:36 GMT 1
Erik Gran, fra Snåsa i Nord-Trøndelag, spiller gitar, mandolin, banjo og dobro og synger. Håper en nordmann også er velkommen her!
|
|
|
Post by alexandersson on Aug 18, 2009 18:48:29 GMT 1
Jag heter Sören Alexandersson och lever och värker i Göteborg. Har ett förflutet i diverse punkband och i den lite underjordiska visscenen, men har alltid haft en dragning åt bluegrass och americana i olika former. Är med i Jämna Plågor som spelar nån slags blandning av bluegrass och visor. Spelar banjo (Gold Tone "Orange Blossom" 250 och Gold Tone "White Ladye" 250) sedan några år tillbaks (främst bluegrass, men fuskar lite clawhammer till husbehov). Spelar också gärna autoharp (Oscar Schmidt OS21C) och har precis börjat utforska min mountain dulcimer (byggsats från Stewart-Macdonald).
|
|
|
Post by twelvestring on Aug 19, 2009 8:32:28 GMT 1
Hej alla! Jag heter Fanny Holm och bor i Stockholm. Spelar gitarr sen 12 år tillbaka och rör mig nånstans i gränslandet mellan alt country och visa. Sjunger på engelska.
Lyssnar en hel del på bluegrass och old-time men det jag spelar själv är inte i den genren. Hämtar gärna inspiration därifrån när jag skriver.
Är sugen på en autoharp och har fuskat lite på banjo (äger en som mest står i garderoben och samlar damm).
|
|
Archy
Fullvärdig medlem
|
Post by Archy on Aug 21, 2009 8:54:41 GMT 1
Sa visst aldrig välkommen! Är det inte dags att damma av den där banjo? Jag skulle också kunna tänka mig ha en Autoharp, vet inte riktigt vad man skulle använda den till men det är som ändå kul på något sätt. ;D
|
|
|
Post by twelvestring on Aug 23, 2009 10:56:05 GMT 1
Sa visst aldrig välkommen! Är det inte dags att damma av den där banjo? Jag skulle också kunna tänka mig ha en Autoharp, vet inte riktigt vad man skulle använda den till men det är som ändå kul på något sätt. ;D Öhh, jo kanske. Har faktiskt använt den en del, bl a på en CD jag släppte med bandet för snart 6 år sen. Men jag har legat av mig sen dess är jag rädd... :-)
|
|
calle
Fullvärdig medlem
|
Post by calle on Aug 23, 2009 15:59:19 GMT 1
Tack Stefan och det är en bra ide med ett forum specifikt för bluegrass. Jag heter Carl Henrik Jonsson men det är ingen som kallar mig för det längre så Calle är det som gäller. Bor i Östervåla 47 km norr om Uppsala. 51 år ung, älskar bluegrass och country samt alla svensk folkmusik och visa. Spelar lite olika slags instrument, främst gitarrer och mandoliner i olika former samt (klarinett ). Jobbar heltid med att vårda en handikappad son i hemmet samt driver en liten musikfirma, främst mandoliner, tenorgitarrer och gitarrer. Skall bli spännande att få delta i detta forum. mvh Calle
|
|
|
Post by bluegrass1 on Sept 3, 2009 10:52:58 GMT 1
Hej, Kanonbra initiativ att starta detta forum för den bästa musiken på planeten för närvarande. Jag heter Arne Brandel, 50+ och hemmahörande i Stockholm. Är bluegrass-fanatiker ut i fingerspetsarna och spelar själv lite gitarr, dobro, mandolin och plågar ibland banjon. Spelar i en trio med sambo som hanterar mandolin samt en kontrabasist. Vi vill gärna ha förstärkning på gitarr, banjo och fiol alternativt dobro så om någon känner sig manad är det bara att höra av sig för mer information. abrandel@hotmail.com
|
|