|
Post by Stefan Jadefjord on Nov 4, 2009 9:36:49 GMT 1
 Fick hem den här finsaken igår. Ska köpa den av Calle här på forumet. Nu gäller det att lära sig spela på den också. Hösten är räddad! ;D
|
|
Archy
Fullvärdig medlem

|
Post by Archy on Nov 4, 2009 11:55:27 GMT 1
Coolt! Lycka till med plinkandet!!! 
|
|
|
Post by Stefan Jadefjord on Nov 4, 2009 13:23:15 GMT 1
Coolt! Lycka till med plinkandet!!!  Tack! Jag beställde en nybörjar DVD idag också! ;D Har kollat lite på nätet och tagit hem skalor och ackorddiagram men jag gillar mest att kolla på DVD´s och läsa riktigt kursmaterial så man får en bra grund. Funderar på om jag ska byta plektrumskyddet till ett i skölpaddskal. Vad tycks? Var hittar man i så fall ett sånt?
|
|
oggy
Flitig besökare

|
Post by oggy on Nov 4, 2009 17:58:12 GMT 1
Ser ju superfin ut!
Grattis!
|
|
calle
Fullvärdig medlem

|
Post by calle on Nov 4, 2009 22:18:28 GMT 1
Coolt! Lycka till med plinkandet!!!  Tack! Jag beställde en nybörjar DVD idag också! ;D Har kollat lite på nätet och tagit hem skalor och ackorddiagram men jag gillar mest att kolla på DVD´s och läsa riktigt kursmaterial så man får en bra grund. Funderar på om jag ska byta plektrumskyddet till ett i skölpaddskal. Vad tycks? Var hittar man i så fall ett sånt?Skall väl gå att ordna fram så småningom. Kul att du känner dig nöjd. Hur många öl blev det? ;D ;D ;D
|
|
|
Post by Stefan Jadefjord on Nov 5, 2009 8:03:13 GMT 1
Tack! Jag beställde en nybörjar DVD idag också! ;D Har kollat lite på nätet och tagit hem skalor och ackorddiagram men jag gillar mest att kolla på DVD´s och läsa riktigt kursmaterial så man får en bra grund. Funderar på om jag ska byta plektrumskyddet till ett i skölpaddskal. Vad tycks? Var hittar man i så fall ett sånt?Skall väl gå att ordna fram så småningom. Kul att du känner dig nöjd. Hur många öl blev det? ;D ;D ;D Ha ha! Don´t drink and dial som dom säger!  ;D Det slutade nog på 7 st innan det var dags att ta bussen hem.
|
|
bobanjo
Fullvärdig medlem

|
Post by bobanjo on Nov 7, 2009 2:41:04 GMT 1
Grattis till en jättesnygg mandolin! Synd att C.F. Martin köpte Levinfabriken. Jag gillar verkligen Levins mandoliner som höll mycket hög klass, tycker jag. Efter att ha lyssnat på dina gitarr-länkar i forumet, så är du redan nu en god mandolinspelare! Stefan! Hälsning, BoBanjo
|
|
|
Post by piotr on Nov 7, 2009 8:17:58 GMT 1
Byta plektrumskydd? Rätt svårt, faktiskt. Tyvärr finns klammern och hålet i sargen redan där, annars skulle jag rekommendera en mini-guard som jag har på min Collingsmandolin. Varför är skyddet så stort - det bör sluta en bit framför stallet, inte bakom?
En elegant modell är den som Snickar-Gary installerade på min Flatiron A5 Artist, ett laminat av ebenholz-lönn-ebenholz.
|
|
|
Post by Stefan Jadefjord on Nov 7, 2009 12:03:00 GMT 1
|
|
calle
Fullvärdig medlem

|
Post by calle on Nov 7, 2009 18:48:53 GMT 1
Yiiihaaaa, bara att lyfta på hatten, ingen dålig debut Stefan 
|
|
bobanjo
Fullvärdig medlem

|
Post by bobanjo on Nov 7, 2009 22:44:19 GMT 1
Tänk, vad roligt det är att spela musik! Vackert spelat, Stefan!
Det är bra ljudkvalité dessutom. Vad använder du för mick? /BoBanjo
|
|
|
Post by Stefan Jadefjord on Nov 8, 2009 1:49:17 GMT 1
Tänk, vad roligt det är att spela musik! Vackert spelat, Stefan! Det är bra ljudkvalité dessutom. Vad använder du för mick? /BoBanjo Tack! Jag använder en ADK Hamburg Edition in i Pro Tools.
|
|
bobanjo
Fullvärdig medlem

|
Post by bobanjo on Nov 8, 2009 18:04:41 GMT 1
Stefan, jag Googlade på din mick och gissar att den kanske liknar den mikrofon vi har i bandet: RØDE NT2. Rundstrålande och kräver s.k. fantommatning. Annars är det andra kring mig som sköter "det tekniska med elektricitet" de få tillfällen vi spelar ute. Vi köpte den för att det ser så trist ut när alla i gruppen står 4 meter ifrån varandra med varsin direktriktad mick. Vi gillar konceptet med att stå samlade kring en mick - som är roligare för publiken och även för oss som spelar. Jag såg Doyle Lawson & Quicksilver med just en rundstrålande mick. Det lät kalas och såg snyggt ut! Vi låter väl inte "lika kalas" men vi har roligt i alla fall!
|
|
|
Post by Stefan Jadefjord on Nov 9, 2009 9:48:32 GMT 1
Stefan, jag Googlade på din mick och gissar att den kanske liknar den mikrofon vi har i bandet: RØDE NT2. Rundstrålande och kräver s.k. fantommatning. Annars är det andra kring mig som sköter "det tekniska med elektricitet" de få tillfällen vi spelar ute. Vi köpte den för att det ser så trist ut när alla i gruppen står 4 meter ifrån varandra med varsin direktriktad mick. Vi gillar konceptet med att stå samlade kring en mick - som är roligare för publiken och även för oss som spelar. Jag såg Doyle Lawson & Quicksilver med just en rundstrålande mick. Det lät kalas och såg snyggt ut! Vi låter väl inte "lika kalas" men vi har roligt i alla fall! ADK är ju en studiomic egentligen. Den kanske funkar att ha på scen också. 
|
|
Archy
Fullvärdig medlem

|
Post by Archy on Nov 9, 2009 11:08:48 GMT 1
Vi köpte den för att det ser så trist ut när alla i gruppen står 4 meter ifrån varandra med varsin direktriktad mick. Vi gillar konceptet med att stå samlade kring en mick - som är roligare för publiken och även för oss som spelar. Jag såg Doyle Lawson & Quicksilver med just en rundstrålande mick. Det lät kalas och såg snyggt ut! Vi låter väl inte "lika kalas" men vi har roligt i alla fall! Visst borde det vara lag på one-mic för Bluegrassband?  ;D Allvarligt talat är det helt "rätt" att spela så, dessutom är det jätteskoj men det är en ljudteknikers mardröm och det krävs ganska mycket övning för att få till "dansen" på ett bra sätt. Det går inte heller spela lika högt som man kanske skulle vilja. Ändå borde det vara så man spelar bluegrass jämt! 
|
|